افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان
  • موضوع:

    افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

  • میزبان:

    انجمن یاس کرمان

  • مکان:

    انجمن یاس کرمان

  • تاریخ شروع:

    1/11/13

  • تاریخ پایان:

    1/11/13

  • ساعت:

    13 الی 16

  • اشتراک گذاری:

توضیحات رویداد

 

به همت انجمن خیریه یاس کرمان صورت گرفت:

افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

 به گزارش روابط عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان "یاس کرمان" ، ظهر امروز ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ آیین افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان با حضور استاندار کرمان، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، معاونان آموزشی و تحقیقات و فناوری و جمعی از اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مسئولان انجمن یاس کرمان به بهره برداری رسید.

 مدیرعامل انجمن خیریه یاس کرمان در این آئین گفت: این خیریه در طی این ۱۳ سال ۶۲۰۰ بیمار را تحت پوشش قرار داده است و بیش از ۱۲ هزار سبد کالا به بیماران داده شده و مهمانسرای برای بیماران و همراهان آنها نیز احداث کرده است.

محمد رضا بهرامی درباره وضعیت زیرساختی درمان بیماری سرطان اظهار کرد: زیرساخت های درمان بیماری سرطان در استان پهناور و غنی کرمان بسیار ضعیف بوده است، خوشبختانه انجمن یاس کرمان در دی ماه سال گذشته یک بخش سرپایی و یک بخش بستری با ظرفیت ۴۸ تخت با همکاری خیرین راه اندازی و به دانشگاه علوم پزشکی کرمان تحویل داده است.

مدیرعامل انجمن خیریه یاس کرمان با تشریح اقدامات این انجمن در راستای تکمیل زیرساخت های سرطان در استان کرمان عنوان کرد: بخش آنکولوژی (۲) در بیمارستان افضلی پور در حال احداث و سال ۱۴۰۲ آماه بهره برداری است.

او افزود: خانواده آقای ملکی از خیرین  زمینی به مساحت ۸ هزار متر مربع و ۲۲۰۰ مترمربع ساختمان به انجمن یاس کرمان اهدا کرده است و این مرکز بزرگترین مرکز شیمی درمانی جنوب شرق کشور خواهد شد و در سال آینده به بهره برداری می رسد.

بهرامی تصریح کرد: عملیات عمرانی پروژه رادیوتراپی به اتمام رسیده و تقریبا به ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام آن نیاز است.

او درباره مرکز فوق تخصصی کم خونی گفت: این مرکز اولین کلینیک کم خونی ایران است.

 

** کم خونی ضریب هوشی  یک کودک را تا ۱۵ واحد پایین می آورد

رئیس هیات مدیره انجمن یاس کرمان نیز با بیان این مطلب که اصل و پایه مرکز فوق تخصصی کم خونی پیشگیری است، اظهار کرد: کم خونی ضریب هوشی  یک کودک را تا ۱۵ واحد پایین می آورد.

دکتر علی اکبر حقدوست گفت: خیریه ها و انجمن های در حوزه سلامت باید رشد کنند و بخش خیریه باید تقویت شود؛ خدمات محدود به مسایل مالی نیست و همدلی، همراهی، مشاوره و ... نیز شامل این خدمات خیرخواهانه می شود.

رئیس هیات مدیره یاس کرمان، اظهار کرد: این انجمن امانتدار خوبی است و شفافیت و پاسخگویی از ویژگی های برجسته این انجمن است و حرکت به جلو و رو به رشد در راستای تقویت زیرساخت های سلامت از اهداف و سیاست های انجمن یاس کرمان است.

وی هدفمندبودن و دارای نقشه راه مشخص را از دیگر ویژگی های انجمن یاس کرمان دانست و بیان کرد: پیشگیری از درمان مهمتر است و این مهم حلقه مفقوده جامعه ماست.

 

** به صورت میانگین از هر ۱۰ نفر یک نفر به کم خونی مبتلا است

 سرپرست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این مراسم گفت: از هر ۱۰  نفر در ایران یک نفر مبتلا به کم خونیست.

دکتر علیرضا فارسی نژاد گفت: فردی که مقدار گلبول های خونش کم باشد، دچار کم خونی است.

وی بیان کرد: طبق آمار، کم خونی جهانی ۲۷ درصد است که از این میزان ۴۲ درصد آن مربوط به کودکان زیر ۵ سال و ۴۰ درصد دیگر آن متعلق به زنان باردار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به بررسی های انجام شده در کشور، اظهار کرد: ۱۶۵  هزار نفر بالای ۳۵ سال در کشور از نظر کم خونی مورد بررسی قرار گرفته اند که۹  درصد این افراد در این طیف کم خونی قرار داشتند که ۱۲.۵ درصد آن را زنان و ۴.۵ درصد آقایان بودند.

به گفته دکتر فارسی نژاد، به صورت میانگین از هر ۱۰ نفر یک نفر به کم خونی مبتلا است. حدود ۷۰ درصد افراد دچار بیماری کم خونی دارای کم خونی خفیف، ۲۹ درصد کم خونی متوسط و ۲ درصد افراد کم خونی شدید دارند.

وی ادامه داد: بندرعباس با ۳۷.۵ درصد بالاترین آمار کم خونی و کرمان با ۲۶ درصد مقام هفتم در این زمینه دارد لذا کرمان جزو استان هایی که کم خونی در آن شیوع دارد، است.

سرپرست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  بیان کرد: ژن درمانی یکی از راه های درمان سرطان است و براساس این تکنیک هزینه درمان حدود ۵ میلیارد تومان می شود.

وی تاکید کرد: ۶ هزار نفر در استان کرمان مبتلا به سرطان خون است که درمان آن نیاز به پیوند مغز استخوان دارد اما هزینه آزمایش های آن بسیار سنگین است از مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که ردیف مستقل برای آزمایش HLA تعیین کند.

 

** کرمان در حوزه غربالگری سرطان می تواند پایلوت کشور شود

در این مراسم ، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: کرمان در حوزه غربالگری سرطان می تواند پایلوت کشور شود و ما برای تحقق این امر همکاری لازم را خواهیم کرد.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی گفت: انجمن یاس کرمان کارهای ارزشمندی در راستای ماموریت های خود در استان انجام داده است و در طی سال های گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه تکمیل زیرساخت های سرطان در استان کرمان صورت گرفته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عمدتا نگاه ما در طول این سال ها در حوزه سلامت و مسایل اجتماعی درمانی بوده است و با پیشگیری می توان هزینه های درمان را کاهش داد. هزینه پیشگیری با هزینه های درمان قابل قیاس نیست لذا پیشگیری باید در سرلوحه کارها و اقدامات قرار داد.

او، بیان کرد: افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان یک گام بزرگی است و از همراهی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکر می کنیم و ما نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی گفت پیگیری لازم را جهت ردیف مستقل بودجه برای آزمایش  HLA   در مجلس شورای اسلامی انجام خواهیم داد.






گالری تصاویر رویداد های انجمن یاس





گالری تصاویر رویداد های انجمن یاس